torsdag 22 december 2011

En början

Efter att ha sett "The girl with the dragon tattoo" på bio och i efterhand läst DN:s Helena Lindblads recension av filmen funderade jag först på att skicka ett mejl till henne och fråga om hon var vid sina sinnens fulla bruk när hon uttalade sig som hon gjorde. Jag brukar i vanliga fall inte hetsa upp mig efter att ha läst sådant jag inte håller med om, men i det här fallet kunde jag bara inte sluta tänka på hur hon risade och rosade precis tvärtemot mitt tycke. Jag är en person som oftast nickar och ler instämmande när jag läser om filmer jag nyligen sett, men efter den här filmen och den här recensionen inser jag att man kanske bör vara konsekvent och hålla fast vid sitt första intryck. Inte gå tyst ut ur biosalongen, rycka på axlarna och svara "jag måste smälta filmen först" när någon frågar vad man tyckte och dagen efter citera någon recensent.

Istället för att skicka ett mejl till Helena Lindblad och säga att Rooney Mara inte alls är gullig när hon med sin "rysk-immigrant"-doftande accent ropar "hej hej", bestämde jag mig för att starta en filmblogg.

1 kommentar:

  1. Du har gjort ett synnerligen bra val. Jag läser i princip aldrig professionella recensioner då de sällan ger mig ens hälften så mycket som ett knippe bloggtexter från bloggare jag känner till väl.

    Välkommen in i bloggdjungeln!

    SvaraRadera