tisdag 27 december 2011

The Stig Helmer story


Stig Helmer säljer, det är uppenbart. Biosalongen var fullsatt, det kan bara betyda en sak: en uppföljare. Folk älskar sånt de känner igen och det är ju självklart att man bara inte kan missa sin kära gamle vän Stig H:s återkomst. Jag har alltid älskat charmen i Lasse Åbergs filmer och förstod när jag steg in den fullsatta biosalongen att jag inte är ensam om det. Filmerna är så folkkära att det gör ont i mig att såga dem, men jag skulle känna mig skyldig om jag rekommenderade den här filmen till någon.

Hade man velat bevara sitt varumärke skulle man aldrig gjort den här filmen, för jag tror inte att jag är ensam om att inse hur tramsig den är. Nu kommer man prata om Stig Helmer-filmerna och säga ”ja, de första filmerna var ju ganska roliga”. Men jag måste erkänna att jag under filmen ofta fnissade i det tysta till de komiska, typiska Stig Helmer-situationerna, men fick oftast snabbt tillbaka min avsmak när de drog några billiga idiotskämt. Stundtals var det en skrattfest, stundtals skämdes man för att ha betalat för biljetten.

Bortsett från att detta är en Stig-Helmer film är det bara en annan trött underhållningsfilm med halvtaskig story och uppenbart slut. 

Betyg: 2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar